5 tips voor een bewust(er) leven

5 tips voor een bewust(er) leven
Minder automatische piloot, meer bewustzijn en ontspanning

Eerst douchen en dan eten. En: autorijden terwijl we in onze gedachten bezig zijn met het verleden of de toekomst (Had ik niet beter dit… Straks moet ik nog dat…). Het moment zelf glipt voorbij, zonder dat je je echt bewust was van het warme water, die smakelijke hap of het verkeerslicht dat op groen stond (was dat eigenlijk wel zo?)…

We doen het bijna allemaal; leven op de automatische piloot. Zo hebben we bepaalde ochtend- en avondrituelen en nemen we dagelijks dezelfde weg naar school of werk. Wij mensen zijn gewoontedieren en niet snel geneigd om van de gebaande paden af te wijken. Dat is (te) spannend of kost onnodig extra tijd en energie… Nee, het bekende is lekker duidelijk (lees: veilig) en dat houden we het liefst zo lang mogelijk in stand. We hebben al zoveel andere dingen aan ons hoofd!

Juist die dagelijkse rituelen en gewoonten verleiden ons om onderwijl te bedenken hoe je die vergadering gaat aanvliegen of wat je verder nog “moet” doen: even snel naar de supermarkt, even snel een broodje eten, even snel een stofdoek door het huis en ondertussen (even snel) een telefoontje plegen. Super efficiënt, dat multitasken!

Herkenbaar? Lees even verder. 😉

Lichtelijk onrustig
Eerlijk gezegd word ik lichtelijk onrustig als ik bovenstaande tekst teruglees; het schetst precies hoe ik deed (en stiekem soms nog doe). Alsmaar in de weer en continu van alles moeten, vooral van mijzelf. Écht ontspannen en genieten van wat ik deed, lukte niet meer. Zo jammer, want energie voor de dingen die ik leuk vond, had ik nauwelijks en ik miste zoveel van wat echt waardevol is.
Dat multitasken, haasten en moeten; daar wordt volgens mij niemand gelukkig van. Ik in ieder geval niet.Het was een mindfulness coach die mij inspireerde en leerde om bewust(er) in het leven te staan en minder te leven op de automatische piloot.

Kleine stapjes
Natuurlijk is het soms lastig om bepaalde gewoonten/patronen te doorbreken, dat weet ik uit ervaring. Ik experimenteer en leer, en dat mag. Wel ben ik met hele kleine stapjes begonnen. Letterlijk, door heel bewust en op een rustig tempo de trap op en af te lopen – in plaats van te sjezen. Een mindfulnessoefening die je makkelijk in het dagelijks leven kunt integreren en je direct meer rust geeft.

Inmiddels beschik ik over een scala aan foefjes en oefeningen om mijn bewustzijn op te krikken en te
ontspannen in dat wat er is. Ook in geval van stress (dat hoort er namelijk gewoon bij), pijn en verdriet. Anders doen dan je gewend bent, prikkelt je hersens en zintuigen en dat kan verrassend leuk en verrijkend zijn! Mindfulness heeft mij in ieder geval al veel plezier, mildheid en ontspanning gebracht! Daarom deel ik graag een aantal super-eenvoudige tips met je. Ik ben heel benieuwd welke tip jou helpt bij het creëren van een bewust(er)leven!

1. Neem eens een andere route
Volg jij altijd dezelfde route naar het werk, de winkels of naar huis? Neem eens een andere weg!
Misschien is deze route wel mooier of juist rustiger (tegen alle verwachtingen in). Misschien ontdek je een fijne afhaaltoko (handig!) of kom je net die oude bekende tegen. Kortom, je weet nooit welke verrassingen een andere weg voor jou in petto heeft!

2. Eet en drink bewust
Gezonde en biologische voeding is in principe beter, maar dat is niet persé wat ik in deze context met
“bewust” bedoel. Waar het mij om gaat is dat wanneer je eet of drinkt, dat in volle aanwezigheid doet.
Dus zet de televisie eens uit of je smartphone op stil en laat je zintuigen het werk doen. Of je nueen
slablaadje eet of (heel bewust) een zak chips naar binnen werkt: kijk, ruik, proef en voel de structuur Wat gebeurt er? Loopt het water je al in de mond? Enjoy!

3. Neem eens een adempauze
Letterlijk. Adem drie keer diep in en diep uit. Met deze korte ademhalingsoefening doe je nieuwe energie op en laat je spanningen los. Je kunt de oefening in de auto doen, op de WC of aan je bureau. Het werkt bevrijdend. En als je collega zich afvraagt wat je in hemelsnaam aan het doen bent, nodig je hem/haargewoon uit om mee te doen! 😉

4. Wind je niet op bij oponthoud
Een file, de brug open, een wegomleiding, een lange rij bij de kassa. Niet handig als je op tijd op jouw werk of een afspraak wilt komen. Maar, wat doe je er aan? Niets! Het heeft dan ook geen zin om je erover op te winden. Maak van de nood een deugd en doe een ademhalingsoefening (tip 3), kijk even lekker om je heen (die zingende automobilist naast je werkt echt wel op je lachspieren!), zet de radio aan (en zing uit volle borst mee, kan jou het schelen!), strek je armen even lekker uit… Kortom, geniet van die extra minuten voor jezelf!

5. Maak van een dagelijks ritueel een verwenritueel
Er zijn talloze dagelijkse bezigheden te bedenken die gewoon even moeten gebeuren, niet persé leuk zijn en soms zelfs gepaard gaan met piekeren. Althans, tot vandaag.
• Zet de douche eens wat harder of zachter, voel de warme stralen en luister naar het gekletter van het water.
• Smeer jezelf in met een rijke douchegel of bodylotion en voel het zachte, geurende goedje over je huid glijden.
• Tel tot 120 als je je tandenpoetst en proef die frisse smaak van tandpasta.
• Reinig je gezicht met twee wattenschijfjes en maak ronddraaiende bewegingen, alsof je jezelf een kleine gezichtsmassage geeft.
De truc is je bewust zijn van wat je ziet, hoort, voelt, ruikt of proeft. Je zult merken dat de automatische piloot in piekermodus plaats maakt voor een plezierige(re) ervaring.
Deze tips hebben mij verrassend veel plezier, mildheid en ontspanning gebracht! Ik ben benieuwd wat het jou brengt en/of wat jij doet om bewust(er) te leven. Laat het weten!

BONUSTIP
Vind je het lastig om “bewust(er) leven” zelf in de praktijk te brengen? Dan kan ik je een training of
workshop mindfulness van harte aanbevelen! Het voordeel van een workshop is dat je op een laagdrempelige manier kunt ervaren wat mindfulness is en wat het voor jou kan betekenen. Bij twijfel raad ik je aan om contact op te nemen met een mindfulness coach.

Patricia Prickarts-Kiel (32) wil anderen inspireren met haar creatieve ideeën, teksten en kennis en ervaring op het gebied van communicatie, profilering en persoonlijke ontwikkeling. Ze probeert meer te leven vanuit haar hart en werkt aan het creëren van balans tussen inspanning en ontspanning. Yoga en mindfulness helpen haar hierbij. Patricia volgt sinds 2015 yogalessen bij Flow Yoga Leiderdorp.

Geplaatst in Blog.